18/11/12

PROVES 6è PRIMÀRIA


Properament a tot l’alumnat de 6è del meu centre de Pràcticum se’ls passarà una sèrie de proves: IGF (Intel·ligència General i Factorial) , IAC (Inventari d’adaptació de conducta) , CHTE (qüestionari d’hàbits i tècniques d’estudi), el test de percepció de diferències de Thurstone i Yela i la prova RA4CL de Riart de comprensió lectora en català.

La finalitat d’aquestes exploracions a l’alumnat de 6è és la de conèixer les característiques dels dos grups classe i els aspectes individuals i particulars de cada un dels alumnes i així aportar dades per a l’orientació escolar i professional de cadascun d’ells.

Aquestes exploracions es realitzen amb l’ajut d’instruments (tests) professionals d’eficàcia i validesa provada que permeten garantir una màxima qualitat i fiabilitat de les dades obtingudes. Amb aquestes dades i juntament amb el consell orientador del tutor, l’opinió dels pares i les preferències motivacionals dels propis alumnes es pretén aconseguir una informació més concreta i fonamentada de cadascun d’ells. Així a l’hora d’iniciar l’ESO, l’elecció de crèdits sigui més ajustada a les pròpies necessitats individuals.

Amb aquestes proves s’obté:

·         El nivell individual de les Aptituds intel·lectuals.

·         El nivell d’adaptació conductual davant situacions de la seva vida.

·         La capacitat d’atenció i percepció visual.

·         El nivell d’aconseguiment dels seus hàbits d’estudi.

·         El nivell de rapidesa i comprensió lectora.

Els resultats obtinguts informen sobre el nivell de desenvolupament aconseguit per l’alumne/alumna en les àrees avaluades i serveixen d’indicadors per a determinar si aquest /aquesta necessita reforç en algun aspecte o si té problemes que han de ser investigats més a fons.

Cal tenir present que:

o   un bon resultat en els tests no es pot atribuir a l’atzar; aquest indica la característica indicada;

o   un resultat baix dóna “pistes” de possibles trastorns i generalment exigeixen altres proves complementàries; a més s’ha de tenir en compte que aquestes aptituds són generalment adquirides i que una puntuació baixa ha de considerar-se com una informació dels aspectes que l’alumne necessita desenvolupar per mitjà d’unes activitats escaients i no interpretar-la com un signe de deficiències irrecuperables. Així mateix una puntuació baixa pot ser degut a causes alienes a d’altres característiques estudiades en aquests tests  (emotivitat, inestabilitat, no tenir ganes de cooperar suficientment, la seva salut o estat d’ànim en les dates de les proves...)També cal recordar que l’interès i la voluntat de l’alumne fan superar o empitjorar els resultats.

Les puntuacions de les proves Aptitudinals, d’Adaptació i d’Atenció s’expressen en centils (de l’1 al 99), considerant-se com a “normal” les puntuacions compreses entre 40-60. Les puntuacions d’Hàbits d’estudi oscil·len entre l’1 i el 9, sent  l’intèrval entre 4-6, el considerat com a “normal”.Tota desviació amunt o avall és indicadora de les àrees molt o poc desenvolupades.

El psicopedagog intervé en aquest procés construint contextos d’intervenció que li permeten col·laborar amb el professor individualment (tutors/tutores dels grups de 6è), l’equip de professors del centre (especialistes, professorat del C. Superior), l’equip directiu, els altres agents o serveis educatius (EAP), els pares i l’alumnat per a assolir les intencions educatives.

Una intervenció d’aquestes característiques es pot analitzar com un procés de construcció de contextos d’intervenció col·laborativa específics (Monereo 2002) o d’episodis d’activitat conjunta de desenvolupament de la intencionalitat educativa entre tots els agents responsables en un moment determinat de la pràctica de la intervenció considerada globalment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada