8/12/12

DISLÈXIA


Presento el cas de seguiment d’una alumna de 5è provinent d’una altre centre el curs passat. Presenta dificultats en lectoescriptura  llegeix 60 paraules x minut (velocitat lectora de 2n). Després de l’avaluació del cas i de l’aplicació de proves diagnòstiques i de les dades obtingudes es diagnostica per part de la psicòloga una dislèxia associada a TDAH. L’alumna s’incorpora en l’escola a un grup de reforç en lecto -  escriptura a més de la realització d’exercicis per a millorar l’atenció.  

La psicòloga de l’educació recomana els pares:

*      La visita a un neuropsiquiatra pel diagnòstic i tractament del dèficit d’atenció / dislèxia

*      La reeducació de la dislèxia en un centre extern a l’escola amb un programa/mètode específic per a la rehabilitació de la dislèxia.

 
La dislèxia és una dificultat significativa i persistent que afecta a la lectura i a l'escriptura, especialment a la discriminació fonològica, la descodificació, la memòria a curt termini, la percepció i la seqüenciació.

Es manifesta com una dificultat d'automatització de la lectura, problemes d'ortografia i, de vegades, també del càlcul aritmètic. Les causes de la dislèxia no s'han de buscar en el quocient intel·lectual, ni en la situació emocional o sociocultural de la persona afectada.

Aquest trastorn encara avui no ben reconegut dins del sistema sanitari i educatiu tot i estar descrit per l'O.M.S. en el CIE- 10 apartat F81 sobre Trastorns Específics d'Aprenentatge Escolar i en d'altres referents com el DSM-IV, o el WONCA, Classificació internacional dels Problemes d'Atenció primària, Capítol XVIII, codi 725.

El diagnòstic l’ha de fer un psiconeuròleg, psiquiatra o neuròleg infantil després de la derivació feta pel pediatre d’atenció primària.

A més la dislèxia pot anar o no associada a trastorns d’atenció i concentració TDA i TDAH (trastorn d’atenció, hiperactivitat i impulsivitat).)

DETECCIÓ PRECOÇ
Si algun infant presenta alguns d’aquests símptomes podem sospitar que es tracta d’una dislèxia.
- Si existeixen antecedents de dificultats de


llenguatge en la família.
- Retràs en l’ adquisició de la parla.
- Dificultat per a captar i discriminar sons.
- Ometre o substituir sons de la parla.
- Dificultat per a reconèixer els colors, números o lletres.
- Si als 4 anys té dificultat per a pujar o baixar escales.
- Si als 5 anys no té una preferència manual.
- Si té  dificultats per a retallar.
- Si agafa incorrectament el llapis.
- Si posa el seu  nom, números i lletres al revés.
- Si el seu dibuix és pobre.
- Si confon sumes i restes.
- Si confon avui, ahir,demà; esmorzar, dinar, sopar.
- Si ha presentat dificultats per a gatejar, arrossegar-se, saltar, córrer.
- Si presenta dificultats per a aprendre a anar en bicicleta.
 





 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada