Presento el cas de seguiment d’una
alumna de 5è provinent d’una altre centre el curs passat. Presenta dificultats en
lectoescriptura llegeix 60 paraules x
minut (velocitat lectora de 2n). Després de l’avaluació del cas i de l’aplicació
de proves diagnòstiques i de les dades obtingudes es diagnostica per part de la
psicòloga una dislèxia associada a TDAH. L’alumna s’incorpora en l’escola a un
grup de reforç en lecto - escriptura a més
de la realització d’exercicis per a millorar l’atenció.
La psicòloga de l’educació recomana
els pares:
La visita a un neuropsiquiatra
pel diagnòstic i tractament del dèficit d’atenció / dislèxia
La reeducació de
la dislèxia en un centre extern a l’escola amb un programa/mètode específic per
a la rehabilitació de la dislèxia.
Es manifesta com una
dificultat d'automatització de la lectura, problemes d'ortografia i, de
vegades, també del càlcul aritmètic. Les causes de la dislèxia no s'han de
buscar en el quocient intel·lectual, ni en la situació emocional o
sociocultural de la persona afectada.
Aquest trastorn encara avui no
ben reconegut dins del sistema sanitari i educatiu tot i estar descrit per
l'O.M.S. en el CIE- 10 apartat F81 sobre Trastorns Específics d'Aprenentatge
Escolar i en d'altres referents com el DSM-IV, o el WONCA, Classificació
internacional dels Problemes d'Atenció primària, Capítol XVIII, codi 725.
El diagnòstic l’ha de fer un
psiconeuròleg, psiquiatra o neuròleg infantil després de la derivació feta pel
pediatre d’atenció primària.
A
més la dislèxia pot anar o no associada a trastorns d’atenció i concentració TDA
i TDAH (trastorn d’atenció, hiperactivitat i impulsivitat).)
DETECCIÓ PRECOÇ
Si algun infant presenta alguns d’aquests símptomes
podem sospitar que es tracta d’una dislèxia.
- Si existeixen antecedents de dificultats de
llenguatge en la família.
- Retràs en l’ adquisició de la parla.
- Dificultat per a captar i discriminar sons.
- Ometre o substituir sons de la parla.
- Dificultat per a reconèixer els colors, números o lletres.
- Si als 4 anys té dificultat per a pujar o baixar escales.
- Si als 5 anys no té una preferència manual.
- Si té dificultats per a retallar.
- Si agafa incorrectament el llapis.
- Si posa el seu nom, números i lletres al revés.
- Si el seu dibuix és pobre.
- Si confon sumes i restes.
- Si confon avui, ahir,demà; esmorzar, dinar, sopar.
- Si ha presentat dificultats per a gatejar, arrossegar-se, saltar, córrer.
- Si presenta dificultats per a aprendre a anar en bicicleta.
- Si existeixen antecedents de dificultats de
llenguatge en la família.
- Retràs en l’ adquisició de la parla.
- Dificultat per a captar i discriminar sons.
- Ometre o substituir sons de la parla.
- Dificultat per a reconèixer els colors, números o lletres.
- Si als 4 anys té dificultat per a pujar o baixar escales.
- Si als 5 anys no té una preferència manual.
- Si té dificultats per a retallar.
- Si agafa incorrectament el llapis.
- Si posa el seu nom, números i lletres al revés.
- Si el seu dibuix és pobre.
- Si confon sumes i restes.
- Si confon avui, ahir,demà; esmorzar, dinar, sopar.
- Si ha presentat dificultats per a gatejar, arrossegar-se, saltar, córrer.
- Si presenta dificultats per a aprendre a anar en bicicleta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada