8/12/12

EL TDAH


El TDAH (trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat) és un trastorn d’origen neurobiològic que afecta al 3-7% de nens i adolescents en edat escolar. Presenta tres símptomes típics:

  • Dèficit d’atenció
  • Impulsivitat
  • Hiperactivitat motora i/o vocal.

La intensitat de la simptomatologia varia d’uns nens a uns altres.

El DSM-IV (Manual de Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales de l’American Psychiatric Association diferencia tres tipus de trastorn dins el TDAH:

Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat subtipus predominant inatent.

Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat subtipus predominant hiperactiu -impulsiu.

Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat subtipus combinat (presenta símptomes atencionals i hiperactius – impulsius).

EL DIAGNÒSTIC

El diagnòstic l’ha d’establir un professional de la Medicina ( psiquiatre i neuropediatre) o de la Psicologia (psicòleg clínic o neuropsicòleg). També el pediatre influeix en la detecció i diagnòstic precoç.

PROCEDIMENT IDONI PER A ESTABLIR EL DIAGNÒSTIC

Valoració psicològica per a establir capacitats i limitacions de l’infant.

Valoració mèdica per a descartar o confirmar malalties que poguessin explicar la simptomatologia que presenta el nen.

Valoració psicopedagògica per a valorar la presencia o no de fracàs escolar.

El psicòleg i/o el metge especialista també hauran de valorar la presència o no d’altres trastorns associats.

EL TRACTAMENT MULTIDISCIPLINAR

El tractament que ha demostrat major efectivitat és el que combina els següents components:

  • Tractament psicològic dirigit a pares, professorat i nen: informació sobre el trastorn; estratègies de control de la conducta; estratègies de comunicació per a millorar la relació amb el fill/alumne i estratègies per augmentar el propi autocontrol del nen amb TDAH.
  • Tractament farmacològic. L’objectiu és fer remetre els símptomes bàsics del trastorn; en la majoria de casos és un tractament de llarga durada.
  • Tractament psicopedagògic. Destinat a millorar les habilitats acadèmiques, el seu comportament i els hàbits d’estudi.
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada