El TDAH (trastorn per dèficit d’atenció
i hiperactivitat) és un trastorn d’origen neurobiològic que afecta al 3-7% de
nens i adolescents en edat escolar. Presenta tres símptomes típics:
- Dèficit
d’atenció
- Impulsivitat
- Hiperactivitat
motora i/o vocal.
La intensitat de la simptomatologia
varia d’uns nens a uns altres.
El DSM-IV (Manual de Diagnóstico y
Estadístico de los Trastornos Mentales de l’American Psychiatric Association
diferencia tres tipus de trastorn dins el TDAH:
Trastorn per dèficit d’atenció amb
hiperactivitat subtipus predominant inatent.
Trastorn per dèficit d’atenció amb
hiperactivitat subtipus predominant hiperactiu -impulsiu.
Trastorn per dèficit d’atenció amb
hiperactivitat subtipus combinat (presenta símptomes atencionals i hiperactius –
impulsius).
EL DIAGNÒSTIC
El diagnòstic l’ha d’establir un
professional de la Medicina ( psiquiatre i neuropediatre) o de la Psicologia
(psicòleg clínic o neuropsicòleg). També el pediatre influeix en la detecció i
diagnòstic precoç.
PROCEDIMENT IDONI PER A ESTABLIR EL
DIAGNÒSTIC
Valoració psicològica per a establir
capacitats i limitacions de l’infant.
Valoració mèdica per a descartar o
confirmar malalties que poguessin explicar la simptomatologia que presenta el
nen.
Valoració psicopedagògica per a
valorar la presencia o no de fracàs escolar.
El psicòleg i/o el metge especialista
també hauran de valorar la presència o no d’altres trastorns associats.
EL TRACTAMENT MULTIDISCIPLINAR
El tractament que ha demostrat major
efectivitat és el que combina els següents components:
- Tractament
psicològic dirigit a pares, professorat i nen: informació sobre el
trastorn; estratègies de control de la conducta; estratègies de comunicació
per a millorar la relació amb el fill/alumne i estratègies per augmentar
el propi autocontrol del nen amb TDAH.
- Tractament
farmacològic. L’objectiu és fer remetre els símptomes bàsics del trastorn;
en la majoria de casos és un tractament de llarga durada.
- Tractament psicopedagògic. Destinat a millorar les habilitats acadèmiques, el seu comportament i els hàbits d’estudi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada