L’adolescència és una
etapa de transició que implica una nova forma de relació de l’individu, tant
amb si mateix com amb els altres. Es perd la dependència infantil i al mateix
temps s’adquireixen responsabilitats d’adult.
Totes aquestes
modificacions, juntament amb els canvis fisiològics fan que en aquesta època de
la vida apareguin freqüents problemes d’Adaptació Conductual vers les
exigències de l’entorn amb modificacions que afecten els aspectes personal, familiar, escolar i social.
Aspecte
personal:
preocupació en l’adolescent per l’evolució de l’organisme, sentiments
d’inferioritat i manca d’acceptació dels canvis que sofreix el cos.
Àmbit
familiar:
Aparició d’actituds crítiques, dificultats en la convivència, manca
d’acceptació de les normes establertes i, en casos molt, molt, extrems,
desitjos de fugir de l’ambient familiar.
Àmbit escolar: Aparició de
conductes i actituds rebels davant l’organització de l’escola i davant
l’actuació de professors i companys.
Àmbit social: Aparició de
conductes negatives, desitjos d’aïllar-se,inseguretat i actituds crítiques.
La prova mesura el
grau (%) d’adaptació en l’àmbit corresponent.
IAC, INVENTARI
D’ADAPTACIÓ DE CONDUCTA 6è A (Exemple
d’alguns alumnes i les seves valoracions)
Nº de
llista
|
Personal
|
Familiar
|
Escolar
|
Social
|
Global
|
3
|
5
|
15
|
4
|
20
|
5
|
5
|
20
|
20
|
50
|
50
|
30
|
17
|
95
|
90
|
90
|
85
|
97
|
22
|
60
|
50
|
80
|
35
|
65
|
27
|
25
|
20
|
75
|
10
|
30
|
Adaptació global
|
71,7
|
El grau d’adaptació
conductual global de la classe de 6èA és mitjà (71,7), comparat amb la mitjana
de la mostra de nens i nenes de la seva edat i estudis. Cal destacar una
adaptació més alta a nivell familiar i escolar. Els resultats indiquen que
l’alumnat passa per un moment d’adaptació en l’entorn familiar i escolar, en
proporcions adequades a la seva edat, acceptaran les normes i condicions
escolars establertes, amb certa disconformitat, però amb valors dins l’interval
mitjà esperat.
Hi ha un alumne amb
puntuació baixa (nº 3) i tres alumnes amb puntuació mitjana/mitjana baixa (nº
5, 6 i 27), s’ha parlat o s’ha de parlar amb les famílies i s’estan aplicant
actuacions. De moment no es consideren altament preocupants, doncs tots passen
per un moment de la seva vida delicat.
Seria convenient que,
a nivell tutoria individual, es parlés més amb ells per a veure què pensen, què
els hi pot passar i com ho han d’afrontar... caldria cercar pautes i
estratègies, entre tots, per a procurar que se sentin més reconeguts amb ells
mateixos i davant l’entorn social, familiar i escolar.
Així mateix, a més
dels alumnes anteriors, caldria observar més detingudament:
Àmbit
personal: nº 19 i nº 27
|
Àmbit
social: nº 8, nº 18 i nº 27
|
Àmbit
familiar: nº 16, nº 19 i nº 27
|
RESULTATS
GENERALS ADAPTACIÓ GLOBAL
|
QUANTITAT
D’ALUMNES
|
%
|
0-19= BAIX
|
1
|
3,5
|
20-35=
MITJÀ BAIX
|
3
|
10,7
|
36-75= MITJÀ
|
8
|
28,5
|
76-85=
MITJÀ ALT
|
8
|
28,5
|
86-94= ALT
|
-
|
-
|
95 o més de
94= MOLT ALT
|
8
|
28,5
|
PROVA D’ATENCIÓ “CARES”
L’atenció és la
capacitat de tota persona per a captar o aprendre visualment, amb rapidesa i
exactitud, un determinat tipus de configuració donada (dibuixos, lletres...) que
es va repetint i que pot provocar distracció. Aquest tipus d’exercici suposa el
seguiment d’unes instruccions, concentració, resistència a la monotonia i perseverança
en les tasques repetitives, la qual cosa suposa realitzar de manera eficaç una
tasca simple de contingut , però més complexa en els components aptitudinals.
La capacitat per a
percebre i observar amb atenció és una de les mesures de més utilitat en el
camp escolar, doncs el rendiment en les tasques d’escola depèn d’aquesta
capacitat.
Els nivells baixos en
l’aptitud perceptiva o en la capacitat per a mantenir l’atenció pot afectar de
manera negativa el rendiment escolar. Val a dir que existeixen programes
d’exercicis que permeten desenvolupar aquest tipus d’aptituds.
P.D
|
P.C
|
Nivell d’aptitud perceptiva
|
|
MITJANA TOTAL
|
40,5
|
79,46
|
MITJÀ ALT
|
COMENTARI:
El grup de 6è A presenta
una capacitat d’atenció i concentració mitjana alta. Solament en un cas
(alumne nº 3) el nivell d’atenció és molt baix. En general mostra ser un grup
que pot treballar amb atenció i concentració durant una estona continuada.
COMPRENSIÓ LECTORA
El processament
verbal de la informació forma part d’una de les àrees instrumentals més
importants de tot el currículum acadèmic de l’ensenyament obligatori i d’aquest
depèn la major part de l’eficàcia del procés d’ensenyament/aprenentatge. Comprendre
el que es llegeix és fonamental per anar adquirint nous aprenentatges: es
llegeix per aprendre. Comprendre el que està escrit és un coneixement necessari
per a desenvolupar-se en una societat culta.
Comprensió lectora
implícita: És la capacitat de l’alumnat per a entendre ordres escrites i interpretar-les
de manera correcta, és a dir l’alumne ha d’extreure el significat, comprendre i
interpretar el contingut d’un text escrit. La comprensió lectora també implica
saber el que signifiquen les paraules i conèixer les que tenen el mateix o
diferent significat (mesura la capacitat de vocabulari i la de l’ordre sintàctic).
L’avaluació de la
comprensió lectora compren dos textos el text 1. RA-CL i el text 2 R. Canals. L’alumne/a
ha de donar resposta a qüestions sobre un text escrit; hi ha una part on s’ha
de respondre lliure i intuïtivament i d’altres que ofereixen vàries respostes
per a escollir una. Amb aquesta prova s’observa la capacitat de l’alumnat per a
comprendre les situacions i els raonaments d’un text més enllà del que
directament es diu.
Exemple:
Nº
|
Puntuació centil
T.1
|
Puntuació centil
T.2
|
NIVELL
|
5
|
3
|
15
|
9 MOLT BAIX
|
26
|
90
|
65
|
75 MITJÀ/MITJÀ ALT
|
NIVELL
|
|||
Puntuació mitjana de la classe
|
62,6
|
52,4
|
60,6 Mitjà
|
COMENTARI:
En general la classe
de 6è A mostra tenir un nivell mitjà de comprensió lectora en Ll. Catalana.
Es té un coneixement general adequat a l’interval mitjà, del significat de les
paraules i de les frases.
Presenten, en
general, capacitat per a retenir i interpretar la informació bàsica que conté
un text escrit, tot i que hauran de necessitar més temps i utilitzar diferents
estratègies o tècniques d’estudi per a extreure el màxim nivell d’informació.
Resultats generals de Comprensió
lectora
|
Nº ALUMNES
|
%
|
0-20= BAIX
|
1
|
3,5
|
21-39= MITJÀ BAIX
|
4
|
14,2
|
40-70= MITJÀ
|
12
|
42,8
|
71-85= MITJÀ ALT
|
11
|
39,2
|
86-90= ALT
|
-
|
-
|
91 o més= MOLT ALT
|
-
|
-
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada