Objectius
Aplicar el programa
fonològic a l’alumne/-a.
Adquirir, reconèixer
i identificar el so i la grafia de les lletres i dígrafs.
Activitats
Al mateix temps que
els alumnes avancen en l’aprenentatge de l’abecedari s’introdueix el programa
fonològic que consisteix en les següents activitats: a) presentació d’una nova lletra
mitjançant les fitxes fonològiques; b) trobar paraules que comencin o
continguin aquesta lletra; c) percepció auditiva del so de la lletra (al
principi de paraula – al mig – i al final ); d) treball multisensorial a la
llibreta; e) lectura de síl·labes i paraules que continguin la lletra nova.
En el programa
fonològic l’ordre de les lletres és el següent:
A,E,I,O,U,N,M,L,T,S,P,C,V,B,R,D,F,H,J,G,X,NY,Z,W,Q,K,LL,Ç i a continuació els
dígraf: RR,SS,L·L,TX,IX,IG,TG,TJ,SC.
A mida que avancen en
el programa les fitxes fonològiques, passen a ser una mica més complicades es
fan més petites (8cmx5cm), una per a
cada lletra i dígrafs, constituint un joc de cartes; tenen dues cares, en el anvers consta la
lletra en tipografia d’impremta i lletra lligada i en revers la paraula i la
foto corresponent, si una mateixa lletra té dos o més sons, en l’anvers consten
les paraules i les fotos que representa a cada un dels sons que pot
representar la grafia de la lletra . Exemple: g, lletra ge, en l’anvers consten
com a paraules clau: gat i gerro .
J
j
|
jaqueta
|
Una vegada l’alumne/-a coneix totes les lletres i dígrafs : nom de la lletra, el so i la paraula o paraules clau, els dígrafs i la seva grafia – aprenen la lletra i al mateix temps la seva grafia reproduint-la sobre la taula o sobre la sorra al mateix temps que es diu en veu alta - en cada sessió es fa un repàs complet de la baralla fonològica.
Reflexió personal
El mètode mobilitza
una sèrie de destreses i habilitats que moltes vegades no es tenen en compte a l’hora
d’ensenyar la lectoescriptura; el procés a través d’activitats promou una diversitat
d’intel·ligències assumint que els alumnes posseeixen diferent nivell de desenvolupament
d’elles, i per tant, és necessari que tots les posin en pràctica. La
lectoescriptura es presenta de forma molt diversa, permetent que l’alumnat l’assimili
partint de les seves capacitats i aprofitant els seus punts forts i fluixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada