24/5/13

APLICACIÓ DEL MÈTODE MULTISENSORIAL III


Objectius

Aplicar el programa fonològic a l’alumne/-a.

Adquirir, reconèixer i identificar el so i la grafia de les lletres i dígrafs.

Activitats

Al mateix temps que els alumnes avancen en l’aprenentatge de l’abecedari s’introdueix el programa fonològic que consisteix en les següents activitats: a) presentació d’una nova lletra mitjançant les fitxes fonològiques; b) trobar paraules que comencin o continguin aquesta lletra; c) percepció auditiva del so de la lletra (al principi de paraula – al mig – i al final ); d) treball multisensorial a la llibreta; e) lectura de síl·labes i paraules que continguin la lletra nova.

En el programa fonològic l’ordre de les lletres és el següent: A,E,I,O,U,N,M,L,T,S,P,C,V,B,R,D,F,H,J,G,X,NY,Z,W,Q,K,LL,Ç i a continuació els dígraf: RR,SS,L·L,TX,IX,IG,TG,TJ,SC.

A mida que avancen en el programa les fitxes fonològiques, passen a ser una mica més complicades es fan més petites  (8cmx5cm), una per a cada lletra i dígrafs, constituint un joc de cartes;  tenen dues cares, en el anvers consta la lletra en tipografia d’impremta i lletra lligada i en revers la paraula i la foto corresponent, si una mateixa lletra té dos o més sons, en l’anvers consten les paraules i les fotos que representa a cada un dels sons que pot representar  la grafia de la lletra .  Exemple: g, lletra ge, en l’anvers consten com a paraules clau:  gat  i gerro .

J
 
       j
 
 
jaqueta
 
 


                    
Una vegada l’alumne/-a  coneix totes les lletres i dígrafs : nom de la lletra, el so i la paraula o paraules clau, els dígrafs i la seva grafia – aprenen la lletra i al mateix temps  la seva grafia reproduint-la sobre la taula o sobre la sorra al mateix temps que es diu en veu alta - en cada  sessió es fa un repàs complet de la baralla fonològica.

Reflexió personal 

El mètode mobilitza una sèrie de destreses i habilitats que moltes vegades no es tenen en compte a l’hora d’ensenyar la lectoescriptura; el procés a través d’activitats promou una diversitat d’intel·ligències assumint que els alumnes posseeixen diferent nivell de desenvolupament d’elles, i per tant, és necessari que tots les posin en pràctica. La lectoescriptura es presenta de forma molt diversa, permetent que l’alumnat l’assimili partint de les seves capacitats i aprofitant els seus punts forts i fluixos.    

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada