Objectius
Preparar el material
per a la intervenció, segons les necessitats de l’alumne/-a.
Iniciar el mètode
adaptant les activitats i el material segons les necessitats de l’alumne/-a.
El mètode multisensorial
a) La via visual , color,
forma, tamany, les lletres es classifiquen per grups de colors;
b) La tàctic que consisteix en endevinar per mitjà del tacte amb
els ulls tancats el nom d’una lletra que se li presenta; aquest exercici es fa
amb lletres d’esponja on una cara de la
lletra és llisa (revés) i una altra és rugosa (anvers) també s’explora el
contorn i la forma d’aquestes:
c) La auditiva (so)
pronuncia correcta del fonema que es treballa, picar sobre la taula cada una de
les vocals ; picar paraules d’una frase, on cada paraula s’associa amb un toc
d) La cinestèsica,
comprèn la manipulació de les lletres d’esponja, de plàstic,cartronets amb
paraules, fitxes de fonologia, moviments
com dibuixar en l’aire o sobre la taula amb el dit la lletra que se li demani, etc.
El mètode s’aplica de
manera individual; en el cas d’alumnat
amb característiques i necessitats similars s’aprofita per fer-ho en petit grup (màxim dos alumnes).
S’utilitzen els tres tipus de lletra alhora: de pal,
lligada i d’impremta (minúscules).
Exemple de fitxa fonològica:
eines
|
E e
e
|
Reflexió personal
El mètode combina
procediments dels mètodes analítics,sintètics i global amb un recolzament profund
en el mètode fònic. L’alumnat dislèctic pateix complicacions en l’accés a la
lectura a través de la via fonològica a més de presentar dificultats en la
memòria de treball, els costa transformar en fonemes les lletres o grafemes que
componen les paraules escrites, és a dir, la descodificació de les paraules en
la lectura. El mètode utilitza de manera reiterativa el mètode fònic i la
memòria, per tant al cap de poc temps, una vegada aplicat el mètode,la millora
que experimenta la majoria de l’alumnat és espectacular.
BIBLIOGRAFIA
Rueda Sánchez, M.I. Sánchez Miguel, E. (2001). Les dificultats de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. A: E. Sánchez Miguel (ed.) Dificultats d’aprenentatge i intervenció psicopedagògica.(Mòdul 2, pàg 11-14). Barcelona: UOC.
Fig.1 Lletres d'esponja |
Fig. 2 Lletres de plàstic |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada