18/5/13

APLICACIÓ DEL MÈTODE MULTISENSORIAL I


Objectius

Preparar el material per a la intervenció, segons les necessitats de l’alumne/-a.

Iniciar el mètode adaptant les activitats i el material segons les necessitats de l’alumne/-a.
El mètode multisensorial
 
El mètode multisensorial utilitza per a la reeducació de la dislèxia totes les vies sensorials involucrades en el funcionament del cervell com són:

a) La via visual , color, forma, tamany, les lletres es classifiquen per grups de colors;

b) La tàctic que  consisteix en endevinar per mitjà del tacte amb els ulls tancats el nom d’una lletra que se li presenta; aquest exercici es fa amb lletres  d’esponja on una cara de la lletra és llisa (revés) i una altra és rugosa (anvers) també s’explora el contorn i la forma d’aquestes:

c) La auditiva (so) pronuncia correcta del fonema que es treballa, picar sobre la taula cada una de les vocals ; picar paraules d’una frase, on cada paraula s’associa amb un toc

d) La cinestèsica, comprèn la manipulació de les lletres d’esponja, de plàstic,cartronets amb paraules, fitxes de fonologia,  moviments com dibuixar en l’aire o sobre la taula amb el dit  la lletra que se li demani, etc.

El mètode s’aplica de manera individual; en el cas d’alumnat  amb característiques i necessitats similars s’aprofita per  fer-ho en petit grup (màxim dos alumnes).

S’utilitzen els tres tipus de lletra alhora: de pal, lligada i d’impremta (minúscules).

 
Presentació de cada una de les lletres: Cada lletra es presenta de forma independent, a través d’unes fitxes fonològiques;  on consta 1r. un dibuix o foto amb la paraula clau  que conté el so i la lletra que es treballa; 2n. el so de la lletra i 3r. es diu el nom de la lletra i es fa el traç de la seva grafia sobre la taula.

Exemple de fitxa fonològica:



                 
            eines
 
 
 
E     e
 
e


Reflexió personal

El mètode combina procediments dels mètodes analítics,sintètics i global amb un recolzament profund en el mètode fònic. L’alumnat dislèctic pateix complicacions en l’accés a la lectura a través de la via fonològica a més de presentar dificultats en la memòria de treball, els costa transformar en fonemes les lletres o grafemes que componen les paraules escrites, és a dir, la descodificació de les paraules en la lectura. El mètode utilitza de manera reiterativa el mètode fònic i la memòria, per tant al cap de poc temps, una vegada aplicat el mètode,la millora que experimenta la majoria de l’alumnat és espectacular.  

BIBLIOGRAFIA

Rueda Sánchez, M.I. Sánchez Miguel, E. (2001). Les dificultats de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. A: E. Sánchez Miguel (ed.) Dificultats d’aprenentatge i intervenció psicopedagògica.(Mòdul 2, pàg 11-14). Barcelona: UOC.
 


Fig.1 Lletres d'esponja

Fig. 2 Lletres de plàstic

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada