8/5/13

AVALUACIÓ INICIAL LECTORA


El gabinet es dedica  principalment a la reeducació de la dislèxia, per tant una de les finalitats bàsiques és la d’esbrinar quin és el nivell lector del nou alumne/-a i quines dificultats presenta en aquest aspecte; aquests instruments avaluatius ens permeten objectivar la presa de decisions.
Objectius prioritaris
Detectar i prioritzar les necessitats d’intervenció per tal que ens permeti elaborar un tipus d’actuació el més ajustada possible a les necessitats de l’alumne.
Abans d’iniciar el mètode multisensorial, el procediment avaluador del nou alumne consisteix en:
La passassió d’una prova de velocitat lectora,  per avaluar el seu nivell lector inicial, aquesta prova és una lectura narrativa adreçada a l’alumnat del curs en el que actualment es troba l’alumne/-a,exemple: 2n curs de Primària, 1ª avaluació; a més ens dóna informació sobre si presenta dificultats per a descodificar,  errors d’omissió de lletres, inversions, confusió de vocals, etc. El procediment consta d’una lectura durant tres minuts cronometrats i s’anota el nombre de paraules llegides i s’hi resten els errors comesos en cada un dels minuts; obtinguts els resultats de cada minut es fa el promig de paraules llegides durant els tres minuts. Una vegada realitzada l’avaluació inicial i recollides les dades en el registre d’avaluació continua de l’alumne/-a, s’inicia la reeducació de la lectura amb el mètode multisensorial. Una vegada l’alumne/-a acabi de fer l’Abecedari (primera fase del mètode multisensorial) es torna a passar la lectura que va fer en l’avaluació inicial (2n curs 1ª avaluació, reavaluació o retest) per a comprovar si ha millorat; a continuació farà una nova lectura corresponent a 2n curs 2ª avaluació, correspongui o no amb els trimestres escolars.
Aquesta manera d’avaluar és força interessant perquè en primer lloc respecta el ritme d’aprenentatge de cada alumne; en segon lloc el fet de repetir la última lectura avaluada ens dóna una informació molt útil, ens confirma i ens aporta   quina ha estat la millora respecte al seu nivell lector anterior.         
Una còpia, en la que es tenen presents els errors comesos en accentuació, omissions de lletres, etc.
Una prova de comprensió lectora.
Un dictat, on es comptaren les faltes d’ortografia natural (ON) i les faltes d’ortografia arbitrària (OA).
Un text lliure.
 
BIBLIOGRAFIA
Canals, R. Bosc,A. Monreal,P. Perea, S. (1993). Proves psicopedagògiques d’aprenentatges instrumentals. Barcelona: Onda.
Català,G. Català, M. Molina, E. Monclús,R. (2010). Avaluació de la Comprensió Lectora, Vol I i Vol II. Barcelona: Graó


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada