El gabinet es dedica principalment a la reeducació de la dislèxia,
per tant una de les finalitats bàsiques és la d’esbrinar quin és el nivell
lector del nou alumne/-a i quines dificultats presenta en aquest aspecte;
aquests instruments avaluatius ens permeten objectivar la presa de decisions.
Objectius prioritaris
Detectar i prioritzar
les necessitats d’intervenció per tal que ens permeti elaborar un tipus
d’actuació el més ajustada possible a les necessitats de l’alumne.
Abans d’iniciar el
mètode multisensorial, el procediment avaluador del nou alumne consisteix en:
La passassió d’una
prova de velocitat lectora, per avaluar el seu nivell lector inicial,
aquesta prova és una lectura narrativa adreçada a l’alumnat del curs en el que actualment
es troba l’alumne/-a,exemple: 2n curs de Primària, 1ª avaluació; a més ens dóna
informació sobre si presenta dificultats per a descodificar, errors d’omissió de lletres, inversions,
confusió de vocals, etc. El procediment consta d’una lectura durant tres minuts
cronometrats i s’anota el nombre de paraules llegides i s’hi resten els errors
comesos en cada un dels minuts; obtinguts els resultats de cada minut es fa el
promig de paraules llegides durant els tres minuts. Una vegada realitzada
l’avaluació inicial i recollides les dades en el registre d’avaluació continua
de l’alumne/-a, s’inicia la reeducació de la lectura amb el mètode
multisensorial. Una vegada l’alumne/-a acabi de fer l’Abecedari (primera fase
del mètode multisensorial) es torna a passar la lectura que va fer en
l’avaluació inicial (2n curs 1ª avaluació, reavaluació o retest) per a comprovar
si ha millorat; a continuació farà una nova lectura corresponent a 2n curs 2ª
avaluació, correspongui o no amb els trimestres escolars.
Aquesta manera
d’avaluar és força interessant perquè en primer lloc respecta el ritme
d’aprenentatge de cada alumne; en segon lloc el fet de repetir la última
lectura avaluada ens dóna una informació molt útil, ens confirma i ens aporta quina ha estat la millora respecte al seu
nivell lector anterior.
Una còpia, en la que es tenen presents els
errors comesos en accentuació, omissions de lletres, etc.
Una prova de comprensió lectora.
Un dictat, on es comptaren les faltes
d’ortografia natural (ON) i les
faltes d’ortografia arbitrària (OA).
Un text lliure.
BIBLIOGRAFIA
Canals, R. Bosc,A. Monreal,P. Perea, S. (1993). Proves psicopedagògiques d’aprenentatges instrumentals. Barcelona:
Onda.
Català,G. Català, M. Molina, E. Monclús,R. (2010). Avaluació de la
Comprensió Lectora, Vol I i Vol II. Barcelona: Graó
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada